welcome to the blog for steel art aficionados by steelsculptress isabella devinast!

Welcome and thank you for your attention.
Please find an excerpt of my works below.
Please find the walk-in sculptures also in the archive.



archive . . . . . . . . cv, imprint etc

Thursday, May 23, 2013

The Amazons

The Amazons' Matrix, 2000
Steel, 24ct gold leaf


150 x 300 x 1,4cm, ca 450kg




















Amazons


In ancient Greek times, the patriarchy was ‘invented’ and established as political form. Thus women were considered as less worthy than men, which is still a common view on this planet. It was said, that a woman, to be as good as a man in ‘male’ skills, has to delete some femininity in herself or her body.

A direct impact of this decision was to be seen in the reporting of the Amazons, who were described as being ‘as strong and skilled in war crafts as men’. In the first 1000 years of historical coverage by the Greeks, they have always been seen as normal women. After this period of time, when the patriarchy was carburized in the subconscious, the narration of Amazons tales was attended by pictures of women with only one or even without breasts, which they should have burned or cut off with a sword for the better handling of bow and arrow... it was even said, that the name ‘Amazons’ came from the ancient Greek ‘á mazòs’, which was meant to be translated as ‘without breasts’, which was disproved in later times as a peoples derivation.

I allow my Amazons to have full, strong and beautiful breasts. Just as an expression of life force and joy to be a woman. And as a tribute to the original reports of their members.


Another important aspect of this work is the theme uniformity.

When you look at the Matrix, you will see this army of Amazons, 28 of them, where every Amazon seems to resemble the next, like one egg to another. But if you take them out of their army, see them quasi naked, you discover that they are all individual. Without their arms, you can only tell about their profession by the posture they share.

So please take this thought and think it to the end.



Amazone no. 21




Text der Amazonenmatrix
auf die Matrix in altgriechisch mit 24ct Blattgold geschrieben

Penthesileia hat, wie alle ihre Kriegerinnen, wahrhaftig zwei, noch dazu unübersehbar üppige, Brüste. Der überlieferte Mythos, nachdem Achilleus sich erst unmittelbar nach der Tötung und Entwaffnung der Amazonenkönigin hoffnungslos in sie verliebte, mag durchaus in dieser Üppigkeit jener weiblichen Attribute begründet gewesen sein. Dass indessen alle Amazonen, kriegstüchtig, wie sie einmal waren, sich um der Kriegskunst besserer Ausführung willen einer oder gar beider Brüste, sei es durch Stahl oder Flamme entäussert hätten, ist eine Erfindung späterer Epochen. Dieselbe ist einer jenem Weibervolke allenfalls psychosymbolisch angedichtete, doch ganz und gar nicht real, geschweige denn mythologisch gerecht werdende Zumutung. So liegt denn auch der Erklärung des Wortes "Amazone", gemäss a-mazós, also "ohne Brust" (=busenlos) eine längst als falsch erwiesene Volksethymologie zugrunde.


Zu den Amazonen

Was passiert, wenn ich einen Menschen aus einer scheinbar gleichförmigen Masse -in diesem Falle eine Armee- herauslöse?
Was tritt hervor?
Hier zeigt sich die Individualität, die Haltung, der höchst persönliche Ausdruck, bar jeder „Stammeszugehörigkeit“, die sich an Oberflächlichkeiten festmacht. Dieser Mensch ist quasi pur, seine inneren Werte, seine Würde, sein Maß an Kraft und Selbstwert zeigen sich ungeschminkt, er kann sich nicht verbergen hinter Uniformitäten eines bestimmten Standes.
Er zeigt sich unverhohlen in der Essenz seiner Persönlichkeit.
Es sei denn, er hat gelernt, selbst nackt sich zu tarnen. Doch was muß geschehen sein, daß dies vonnöten ist? Daß ein menschliches Wesen so wenig Vertrauen hat, daß es sich niemals zu erkennen geben möchte? Wievielen von uns ergeht es so? Wer kokettiert damit? Und wieviele haben den Mut, sich entblößt in all ihrer Verletzlichkeit, Kraft und Schönheit zu zeigen?


Penthesileia, the last queen of the Amazons


installed during one of my open studios in Cologne



detail




No comments:

Post a Comment